sâmbătă, 22 noiembrie 2014

GETA - MATCĂ A LIMBILOR EUROASIATICE

Vă las pe voi să aprciaţi importanţa celor spuse mai jos.
.....

1. Înainte de a purcede în a scrie o carte, ei întreprindeau călătorii de studii care durau 10-15 ani(posibil ca aceasta să fi fost norma impusă în tot Evul Mediu în ţările Occidentului, căci şi cea întreprinsă de către savantul german Laurentius Müller tot 15 ani durase, ocazie cu care în primăvara lui 1581, i se dezvăluise ochilor, i.a. şi postamentul mormântului lui Ovidiu (la 6 zile de mers călare în amonte de la gurile fluviului Borysthenes-Nipru cu echipă de arheologi condusă de învăţatul Wojnovskij) pe care era săpat epitetul cel autentic (Septentrionalische Historien, 1595, p.79-81).
2. Aşterneau pe hârtie numai ceea ce văzuseră cu proprii ochi şi auziseră cu propriile urechi.
3. Nu plăteau nici un tribut ideilor preconcepute.
4. Respingeau amestecul politicului în cercetarea ştiinţifică.
Mărturisesc deschis că aceste principii mi-au călăuzit paşii în întreaga mea activitate de cercetare ştiinţifică, deci, cu mult mai înainte de a face cunoştinţă cu cărturarii nordici: onestitatea, corectitudinea, justiţialitatea în lămurirea faptelor de geografie, istorie, etc....mi le dăduse Natura; din fragedă copilărie, apoi, în timpul şi după terminarea liceului mi le-am îmbogăţit cu învăţăturile date de trei mari cărturari universali dar şi ai noştri - Publius Ovidius Naso, Martin Opitz şi George Coşbuc, cărora le-am închinat mai multe studii. Aşadar, pentru ~ ultimii 11 ani le sunt datoare mai ales Nordicilor la care am descoperit multă omenie, onestitate, acurateţe şi foarte multă informaţie şi documentare ştiinţifică.
Primul şi cel mai important datum pentru milenara noastră civilizaţie, este, desigur SCRIEREA - tocmai aceasta ne este negată de majoritatea oficialilor noştri care, după cum ne-au dovedit-o şi cu ocazia acelei "dezbateri libere" de la Institutul de Arheologie, este dublată de refuzul ostentativ de a se informa/de a primi o informaţie din partea celor care au continuat să studieze şi după terminarea studiilor universitare: această atitudine negativistă nu poate fi interpretată decât de REA-CREDINŢĂ [( V. şi "România literară" din 11 iulie 2003 şi din 19 mai 2003) - atitudine neavând nimic comun cu calitatea de cercetător].
Aşadar, prin cărturarii nordici am aflat că în ţările nordice, - Suedia şi Danemarca, mai ales, s-au păstrat, până în Evul Mediu târziu, (poate că se mai găsesc şi astăzi, numai o deplasare la faţa locului, ne-ar putea-o lămuri), fragmente substanţiale din opera magistrală a cunoscutului erudit, i.a., cenzor şi chestor roman CATO MAJOR (234-149 î.C) - ORIGINES, operă care, la noi în ţară , fiind declarată pierdută, este,
Unul din fragmente şi care s-ar cuveni să figureze pe coperţile cărţilor de cetire ale copiilor noştri - cum propunea şi Dl. Prof. G. Iscru, - sună astfel: Getae etiam, ante Romam conditam heroum suorum res praeclare gestas carmine conscriptas ad tibiam cecinerit quod multo post tempore á Romanis factitatum ("Geţii aveau o scriere cu mult mai înainte de întemeierea Romei căci ei cântau faptele de vitejie ale eroilor lor în ode scrise şi acompaniaţi la fluier; aşa ceva s-a înfăptuit de către romani la multă vreme după ei"). Amintesc că întemeierea Romei este fixată în anul 753 î.Ch. Cum a ajuns acest înţelept cărturar roman la concluzia enunţată, am aflat-o tot de la cărturarii nordici căci la ei, din fericire, s-au conservat fragmente însemnate din operă. Studiase o rocă uriaşă pe care fusese încrustat alfabetul getic primitiv, concluzionând apoi că încrustarea ar fi avut loc - sau înainte de Potop sau imediat după acesta; cum prin Potop cred că trebuie înţeleasă ultima glaciaţiune pe care oamenii de specialitate o fixează cu 10-12 mii de ani în urmă - perioada topirii gheţarului Würm - dar şi domnia uriaşilor. (A se vedea şi microstudiul meu temeinic documentat "Uriaşii, o realitate istorică şi la noi, nu numai în Scandinavia" publicat în "A doua culegere de microstudii şi articole din 2006).
Personal mi-am exprimat deja opinia pe care o repet şi acum şi anume că acea rocă uriaşă trebuie să fi pornit din Insula Tula (Islanda de azi), cu variantele Thyla/Tyla, Ultima Tula, Terra glacialis, adică Ţară/Ţinut de gheaţă; în engl. brit., ICELAND (deci, un toponim datând de milenii), pe baza faptului că acolo în ULTIMA TULA au trăit, lângă alte 5-6 populaţii şi primii Geţi, dar ca cei mai numeroşi, cei mai harnici, cei mai frumoşi şi cei mai nobili şi care, la acea vreme (?) se numeau GAUTAI, în fapt cel mai vechi etnonim getic. (Dar dacă voi afla documente doveditoare ale prezenţei acestei seminţii getice GAUTAI şi în Norvegia sau Suedia, atunci îmi voi permite să susţin că acea rocă din nordul uneia din ele a coborât la porţile Upsalei şi nu din Islanda.
Etnonimul GAUTAI este prezent în sanscrită sub forma de GAUTA, GAUTAMA şi BUDHA. Consoanele B, G şi U (=V/B/G) sunt permutabile provenind din vechea zeitate germanică WODAD/WOTAN/ODIN şi care, la rândul său se trage din cel mai vechi zeu/ zis-zeu nordic ATTIN; el fiind autorul primei legi scrise - LEX ATTINIS/LEX ATTINIA, în fapt un plebiscit, de aceea a şi fost zeificat după moarte.
Această străveche zeitate getică este prezentă sub o formă sau alta, la toate popoarele euroasiatice: la turci ATTA cu sensul de TATĂ (V. ATTATÜRK, cognomen al lui Mustafa Kemal = Tată al turcilor, ca unul care pusese bazele statului modern turc; îl găsim şi în mg. sub forma ety = tată, ba chiar şi în bască eti (limbă care, până în prezent nu este încadrată în nici un grup lingvistic; firea bascilor şi limba, mai ales, m-a determinat să cred că ei sunt rămăşiţe ale seminţiilor de pe Atlantida); în gr. veche este αττα, în lat. atta, dar la Quintilian şi Varro îl găsim şi sub forma TATTA, cu sensul de tată care hrăneşte (trimeţând la franţuzescul de mai târziu tette, tétin = mamelon şi la toată familia de cuvinte; atât αττα cât şi τατα se găsesc la Homer [cu sens hipocoristic şi de alint TĂTUC/PAPĂ] dar cuv. este prezent şi în hitită, deci cu două milenii mai înainte de Homer; şi, pentru că o bună parte din cele 400 de cuvinte hitite sunt menţionate de Lundius ca fiind gete, şi cum limba, ca mijloc de comunicare între oameni, este aceea care defineşte o etnie, o naţiune, am dedus că geta este totuna cu hitita; şi pentru că multe din cuvintele engleze, conform Etymologisches Wörterbuch der englischen Sprache a lui Holthausen - din navigaţie, habitat, agricultură...trimit la vechea islandeză, am concluzionat, desigur şi pe baza faptului istoric pomenit, - că geta este totuna cu vechea islandeză: motivul profesional este însă că aceleaşi cuvinte sunt prezente în Dicţionarul de cuvinte gete al lui C. Lundius. Acel străbun TĂTUC-ATTIN şi făuritor al primei legi scrise - un plebiscit care-i şi poartă numele - LEX ATTINIS/L:ATTINIA, a fost însuşit şi de către greci (cum ei, de fapt şi-au însuşit şi întreaga mitologie de la geţi, adevăr valabil şi pentru celelalte asiatice mitologii), devenind ADONIS, frumosul tânăr îndrăgit de Afrodita şi ucis de un mistreţ în floarea vârstei (Despre el narează şi Theocrit în idila La moartea lui Adonis, tradusă de mine şi cuprinsă în volumul de Traduceri din elină şi latină, sub titlul " Thesmophoriile" de Aristofan - această comedie fiind piesa de greutate a cărţii apărută la CRATER în anul 2000). Acest zis-zeu străvechi getic numit ATTIN şi l-au însuşit şi ebraicii, prin frigieni, seminţie tracă, fiind prezent în formula ADONAI! însemnând Doamne! Stăpâne!. Cuvântul getic însemnând TATĂ, având la origine numele propriu ATTIN, este prezent şi în hurită, limbă înrudită cu hitita, atât sub forma TATA, cât şi a diminutivului TATI, exact ca în limba română.

În Biblia lui Ulfila, cunoscută sub numele de Codex Argenteus (pentru că este argintată şi pe alocuri şi aurită) ne confruntăm cu antroponimul ATTIN, cu sensul de DUMNEZEU ATOTPUTERNIC, cf. textelor paralele gr.şi lat.; când însă Ulfila se referă la Iisus Christos, spune FRAUYA (trimiţând fie la matriarhat, fie la Iisis, a cărei cult, cf. Dio Cassius - fusese introdus şi pe teritoriul dacic cucerit de romani; un jurist teleormănean, numit Dinu, mi-a mărturisit cu vreo 3-4 ani în urmă că, în căutare de inscripţii juridice, a descoperit unele în care se preciza pedepsirea localnicilor pentru că nu respectaseră întocmai preceptele acestei zise-zeiţe (de fapt cultul ei era răspândit la multe alte popoare). Aceasta vrea să însemne, pe de o parte că la Roma deja se oficializase monoteismul introdus la mijlocul sec. II î.C. prin evreii aduşi ostateci la Roma din Egipt, pe de altă parte că creştinizarea în masă a strămoşilor noştri s-a petrecut pe vremea episcopului Ulfila (313-383), legalizat şi prin edictul lui Constantin cel Mare din 313, creştinizare care în sec.I, sub apostolul Andrei doar se înfiripase).
Când Ulfila vrea să spună - în acelaşi Codex Argenteus - tată cum este de pildă, în rugăciunea Tatăl nostru (Mat. 6,9-13), foloseşte ATTA - Atta unsar; aşadar Ulfila a cuvântat în cea mai mare parte în meso-getă şi a scris cu litere gete, el trecând eronat drept inventator al alfabetului gotic/getic, ne lămureşte clar Bonaventura Vulcanius, profesorul de elină de la Universitatea din Bruges în a sa monumentală operă De literis et lingua Getarum sive Gothorum Romae, 1579: rolul lui Ulfila s-a redus în fapt, la unele modificări aduse alfabetului getic. Vulcanius ne oferă mai multe alfabete gotice/gete, şi ca al 2-lea publică şi alfabetul getic primitiv (primul o făcuse Joannes Magnus Gothus în Historia de omnibus Gothorum Sueonumque regibus, Romae, 1554 (publicată de către fratele său Olaus, la zece ani după moartea lui Joannes); a treia persoană am fost eu, în cartea "Cărturari nordici despre geţi şi limba lor scrisă", 2002 şi 2004.
Roca uriaşă pe care fusese încrustat de către uriaşi alfabetul getic primitiv s-a găsit până cel puţin în secolul al 18-lea în Muzeul Regal de Antichităţi din Upsala aflat sub custodia profesorului, juristului, asesorului Regal şi bun amic al lui Lundius, deşi mai mare cu trei decenii - numit Johann Axehielmus (posibil să se mai găsească şi azi, în orice caz documente glăsuind despre ea, cu siguranţă că da).
Despre această faimoasă rocă, analizată mai întâi - repet -, că cel dintâi cunoscut mie -, de către savantul roman Cato Major, relatează şi Olaus Magnus Gothus în cartea Historia de gentibus septentrionalisbus, earumque sitibus... Romae, 1555, în prefaţa căreia, Autorul i.a., subliniază că întreaga iconografie prezentă pe fiecare pagină a voluminosului tratat - este pictată de mâna sa proprie, dar copiind aproape perfect, picturile rupestre.


În Dicţionarul său de cuvinte gete aflăm din Zamolxis, primus Getarum legislator, Carolus Lundius se străduieşte să-şi convinga conaţionalii că geta era limba pe care suedezii o vorbeau/o vorbesc şi azi, căci limba nu se schimbă de la un secol la altul, iar limba ca mijloc esenţia de comunicare între oameni, (recte lexicul) este elementul hotărâtor în definirea etniei, finalmente a naţiunii.
Ca, una care am studiat un an suedeza şi încă un altul daneza cu Prof. Val Munteanu, cursuri care aduceau mai curând cu predarea unei gramatici comparate a limbilor scandinave, ca una care mă ocup de aprox. 11 ani preponderent de cărturarii nordici - geografie, istorie şi limbă, mai cu seamă, - cu decenii în urmă, mă uimise regăsirea în limba română a multor cuvinte suedeze şi daneze ( hyre = chirie şi a închiria, gärd, viduvo = văduvă, nasa = nas, saga = şagă, hjiord = hoardă, frucht = fruct, ager = ogor, til = ţel, knutho = cnut, cracă); precizez că aceste limbi nu au beneficiat de îndreptare ortografice şi ortoepice precum germana literară, de pildă, daneza şi suedeza rămânând cât mai credincioase sursei lor primare - geta, în speţă, - am toate motivele să cred şi să văd, cu ochii minţii, să-mi însuşesc ceea ce a văzut un cărturar de talia lui Carolus Lundius, precum şi ceilalţi cărturari nordici..
De altfel am avut clar o istorie comună, căci goţii descindeau din geţi, ţara lor a fost în Scandinavia şi ei, NORDICII se află în posesia unor documente de arhivă, pe care noi din păcate, nu le avem. Iată de ce, până la pipăirea şi cântărirea directă a unora din ele, motivele mai sus enumerate mă îndeamnă, mă obligă să dau crezare geografilor şi istoricilor nordici, la loc de frunte fiind Joannes Magnus Gothus. Acesta în Historia de omnibus Gothorum Sueonumque regibus, i.a. enumerând toţi regii geţi şi sueoni.... în număr de 124, împărţindu-i în regi interni şi externi: din cei 28 externi - extra patriam - 12 - sunt absolut aceeaşi care au fost şi ai străbunilor noştri geto-dacii, începând cu regina Thomyris/Thamyris (sec.6 î.C.) şi terminând cu Decebal (sec.2). Aşadar, există documente scrise pe care încă nu le -am văzut, atestând aceste realităţi istorice (iar dacă nu mai există, avem motive raţionale să credem că au existat: martori oculari ne sunt cărturarii nordici.
Ceea ce avem însă la îndemână - factor deloc neglijabil, este limba care nu se schimbă de la un secol la altul, nici măcar de la un mileniu la altul: martor viu ne este lexicul, lui Homer şi cu două milenii înaintea lui, cel hitit şi hurit.
De la ilustrul elinist din Bruges, Bonaventura Vulcanius (sec.16) am reţinut multe informaţii valoroase, din care cităm:


1. Ulfila a scris ilustrul CODEX ARGENTEUS cu litere getice ( alfabetul getic era de mult inventat, precum şi scrierea; martor întru eternitate ne este învăţatul roman CATO MAJOR);
eludată (după cum o subliniam şi anterior, eu am descoperit la B.A. pagini întregi din această preţioasă lucrare, citate de către alţi învăţaţi romani i.a. - Festus, Varro - şi promisesem să le traduc, când voi avea răgazul necesar).
 2. Caracteristica esenţială a limbii gete este arătat a fi fost fenomenul de palatizare a consoanelor guturale K, G şi H urmate de vocalele E şi I, iar martorul cel mai de preţ ne este eruditul poet romano-geto-sarmat Publius Ovidius Naso prin Manuscrisul Ponticelor de la Biblioteca Batthyanaeum din Alba-Iulia, unde palatizarea, inclusiv a dentalelor D şi T, în aceeaşi poziţie, este foarte frecvent. Cu ceva ani în urmă am publicat în revista "Rădăcini" a D-lui Marian Mihai câteva elegii din Pontice (Mss) evidenţiind prezenţa fenomenului de palatizare (Traducerea am efectuat-o în metri clasici ca de altfel tot ce am tradus din elegii aproximativ 1000 de versuri). De subliniat că fenomenul de palatizare este prezent şi pe faimoasele tăbliţe de plumb de la Sinaia, confirmând totodată şi justeţea cercetărilor întreprinse de Dl. Inginer Dan Romalo. Personal am concluzionat şi cred în aceasta şi acum că acestea pe care este reprezentată istoria strămoşilor noştri, scrisă de ei au circulat ( au fost multiplicate în diverse epoci) şi de ele a dispus şi Dio Cassius în a sa Istorie romană, iar cele de aur au fost făcute spre tezaurizare.
Fenomenul de palatizare s-a menţinut la etnii a căror origine este ştiută ca fiind cimero-geto-valahă, până în zilele noastre, ba chiar extinzându-se, de plidă: JUT în loc de GUT(= bun, Got, D-zeu, la origine) se spune atât în Landul Nordrhein - Westfalen - în capitala căreia se ştie c certitudine că a fost o enclavă valahă, sau poate mai mult decât o enclavă, opinau D-nii Profesori Marin Giurăscu şi Mihai Bacioacă; (aici desinenţele ig , ich dar şi ca pronume personal pers.I-a -, se pronunţă iş dar şi în Danemarca unde s -au aşezat cimerienii/cimbrii/zimbri/himerii...veneţi de la Bosforul Cimerian; ei, după cum o subliniază şi V. Pârvan, erau înrudiţi cu geţii; această provincie daneză se numeşte Himmerland (ţara cimerienilor) sau Jutlanda, adică regiunea în care se spune jut în loc de gut, mai de mult - se numise Gothislandia/Gothlandia/Ţara Goţilor/Geţilor.
Deci, Carolus Lundius în cartea Zamolxis primus Getarum legislator ne oferă, din acel Dicţionar de cuvinte gete, un număr suficient de mare spre a putea judeca lucrurile cât mai aproape de adevăr, cu atât mai mult cu cât hitita, limbă descifrată la aproape trei secole după Lundius, ne oferă şi ea posibilitatea de a binecântări faptele de limbă; după hitită urmează limba lui Homer care vine să cimenteze judecăţile emise anterior. Şi cum o serie de cuvinte, pe care Lundius le-a listat în Dicţionarul său, ca fiind gete, le-am găsit şi în hitită ba şi în hurită limbă înrudită cu hitita, am conchis logic că hitita este totuna cu geta/ desprinsă imediat din ea. Spre a deveni cât mai secretoasă, hitita şi-a creat un alfabet cu totul aparte, format dintr-un singur semn - cuiul - aşezat în diverse poziţii şi combinaţii. De reţinut că popoarele vechi nu erau deloc interesate să le fie descifrate textele - dimpotrivă , aşa explicându-se şi de ce cuvântul RUNĂ, în afară de scrisoare, valah, cal castrat...( în rom. veche - valah = şi berbec castrat) are şi sensul de secret, taină: în CODEX ARGENTEUS al lui Ulfila, expresia runa Christaua este tradusă în lat. Mysterium Christi. De reţinut că pe teritoriul ţării noastre s-a scris cu rune până în sec. al XII-lea (în Ucraina până în al 17-lea, iar Cronica lui Nestor, trimite la mitologia scandinavă - deci, getă - pentru legendele şi poveştile ucrainiene!)şi cam în întreaga Europă se vorbea o limbă teutonă sau quasiteutonă, aşa se explică de ce rugăciunea Tatăl nostru din sec. al XII-lea, deci, sub Carol cel Mare - franc, deci, germanic întemeietorul statului teut - franc - francez seamănă mai curând cu ATTA-unsar a lui Ulfila, decât cu Notre père, de mai târziu. Ea începe cu Vater unsar şi am publicat-o anul trecut.
Din Biblia lui Ulfila, scrisă preponderent în getă, aşa cum argumentat am demonstrat-o şi în conferinţa prezentată la cea de a 8-a ediţie a Congresului Internaţional de dacologie şi publicată în Concordanţe istorice între traco-geto-daci, hitiţi şi etrusci pe bază de lexic şi alfabete, am analizat rugăciunea "Tatăl nostru" = (ATTA UNSAR, Matei, 6,9-13), acum vă citez doar un singur cuvânt şocant - HLAIB/HLAIF = pâine, pe care DEX-ul îl arată ca venind din slavonă, dar slavii, onorat Auditoriu, au apărut la două secole după Ulfila. Aşadar, HLAIB, în rusă hleb cât şi substantivul TATĂ - în turcă - ATA - sunt cuvinte gete, în pers. are pentru tată PEDER/PEZER de la geticul FADER şi PADER, consemnează ca atare Lundius, a dat în gr.πατηρ - încă din bătrâna Antichitate -, în lat. páter , apoi l-au luat limbile anglo-saxone - i.a. father în engl., Vater în germ. şi cele zis-romanice, padre în it. şi spaniolă, père în fr. Dar cum Lundius ne indică rădăcina AETT (= rubedenie, consanghinitate pe linia arborelui genealogic, vedem bine că şi în acest caz PADER/FADER, prin afereză = căderea consoanei iniţiale, ajungem tot la străbunul/tătucul ATTIN;
Un alt cuvânt getic la origine este FAN prezent în mai toate limbile şi pe care, vorbitorul de rând îl consideră englezesc; acesta este unul dintre cele mai vechi cuvinte gete, ne precizează Bonaventura Vulcanius în tratatul pomenit mai sus, - şi înseamnă Dumnezeu; în limbajul actual al tuturor europenilor şi nu numai; din admirat, cum era Dumnezeu, a devenit admirator - i.e. fan, cum P cu F sunt consoane permutabile, la greci şi
romani a devenit PAN, zeu al întregii naturi iar în elină a mai devenit şi PEAN însemnând cântec solemn, aranjat pe mai multe voci şi executat în cinstea lui Apollo, în ocazii speciale; aşa se face că a devenit epitet ornant al lui Apollo apoi şi a lui Asklepios care trece drept fiul lui Apollo şi zeu al Medicinei, dar el a fost un om în carne şi oase, a avut doi fii, pe Machaon şi Padaleirios, participanţi ca medici chirurgi la Războiul Troian..
Acest străvechi cuvânt getic a devenit şi BAN (B cu P sunt consoane permutabile), cu sensul de teritoriu, ţinut, ogor prezent în numeroase limbi mai ales în polonă şi maghiară, limbă finougrică) dar în toate limbile slave şi romanice BAN a însemnat în Evul Mediu un moşier, un nobil stăpân peste o moşie - bănie (Vezi Bănia Craiovei expresie păstrată până azi) dar şi prin Bănie, înţelegem Craiova, şi cu ţinutul BANAT, la origine înseamnă acelaşi lucru; banul Severinului a bătut şi o monedă, numită ban, până cu câteva decenii în urmă, era găurită şi de argint. Acest substantiv - BAN, (PAN, (Pean) FAN) a dezvoltat în lat. verbul bannire şi fores bannire= a da afară din teritoriu, a exila; verbul este prezent în toate limbile indo-germanice/indo-europene, cu acelaşi sens.
Un alt străvechi cuvânt getic este cel care l-a generat în epoca actuală pe angloamericanul BOSS=patron, şef, acesta a fost în getă BIASSA/BASSA/PASA şi care într-o serie de limbi, inclusiv în turcă, persană şi română au dat şi cuv. PAŞĂ, lexemul mai poate fi pus în legătură cu populaţia BESSA (lat. BESSI-ORUM) şi care posibil să se afle şi la originea neamului Bass-arabilor.
Expresia OK răspândită cam peste tot în lume, este un împrumut anglo-american, din germana medievală, aceste iniţiale însemnând ohne Kost, adică "fără mâncare", aşa specificau pe un afiş din faţa atelierului, magazinului etc. patronii spre a şti dinainte condiţia cei care îşi ofereau forţa de muncă. Cuv. este getic KOST/GOST/GUST şi prin gotică, goţii fiind urmaşii geţilor, iar germanii nepoţi de fii ai geţilor, mai târziu a căpătat şi sensul de COST = preţ, cheltuială, KOSTEN însemnând costuri; cu vremea familia de cuvinte s-a îmbogăţit, adăugându-se şi sensul de gust culinar, gust la îmbrăcăminte, gust rafinat, artistic, prezent nu numai în limbile idg.; în dan. şi sued. este Kost.
Un alt cuvânt getic semnalat de Lundius, este SIR sau SÖ însemnând domn, ţinând de treapta socială a cavaleriei. Acelaş savant suedez, subliniază că în cărţile vechi de istorie, precum şi în Anale, se regăseşte sub formă de Kiri, cu sensul de stăpân, domn, aşa cum îl găsim de exemplu şi în schiţa lui I.L.Caragiale, Kir Ianulea. Substantivul getic a pătruns mai întâi în elină κύριος (la Platon cu sensul de cel care are putere/autoritate deplină); în Biblia lui Ulfila grecescul κύριος are sensul de Dumnezeu; prin intermediul bisericii a pătruns şi în colindele germane Kirie eleison (sintagma pomenită era aproape ca un refren, de tipul Doamne miluieşte sau Florile dalbe); În copilărie, auzeam, de Crăciun expresia: "vine popa cu chiralesa.
Geticul Sir a generat goticul wisir, iar în limba populară este wise (ca în engleza actuală) = înţelept, om cu experienţă. Wisir înseamnă administrator suprem , sens preluat de multe limbi arabe; în ţările musulmane, de pildă, marele wisir era primul sfetnic al sultanului. Holthausen, Autorul Dicţionarului etimologic al limbii engleze, trimite la visl. care=geta..
De asemenea getic este şi substantivul care numeşte pe MAMA şi care a fost MOTHER, exact cum îl avem azi în engleză. Doar altfel pronunţat în elină a dat μητης, în latină mater, în pers. mithra, în it. şi sp.madre, în fr. mère. Subst. fiică, este în getă DOCHTER/DOTTER (la egeemi DAETR=fiicele mării) şi pe care îl recunoaştem uşor în englezescul daughter şi în germ. Tochter; în limba lui Homer a devenit θυγατηρ. Cuvântul soră a fost în getă şi ser, care a dat în lat. soror, în it. a devenit sorella, în fr. soeur; (Holthausen ne trimite, în cazul englezescului sister, (germ. Schwester), la visl. sistyr; în sued. şi dan. este DOTTER.
Cuvântul ogor, căruia i s-a mai zis şi ban şi bănie, este de asemenea un getism akr şi o ştim de la Lundius, dar şi de la Holthausen, acelaşi autor al Dicţionarului etimologic al limbii engleze care trimite, ca în multe alte cazuri, la vechea islandeză aer - acelaşi şi în suedeză, Prima limbă care l-a luat din getă este gr.άγρος, apoi lat. în ager, regăsit în germană Acker, engleză şi skr. acre, unde are şi sensul de măsură de suprafaţă, egalizând prăjina.
Cuvântul plug, unul din cele mai vechi cuvinte getice l-am găsit identic şi în sued.şi într-un text runic străvechi (11 litere runice, fiind identice cu cele din alfabetul getic primitiv, ne obligă să afirmăm că runele s-au născut din acesta), romanii i-au adăugat o terminaţie de neutru devenind Plugum, în elină este tot neutru - ζυγον. În germ. este Pflug; în sued. este plog, pronunţat plug.
Românescul glie poate fi explicat prin cele câteva cuvinte vechi desemnând etnonimul get şi anume GÖL = pământ; în turcă göl = nămol - Tekir-göl = foarte bogat în nămol. Radicalul getic SA însemnând a semăna stă la baza cuvântului pământ, căci în pers. va fi zemin de unde şi rusescul zemlea.
AL/ALD, din rom. veche care la origine - ca şi în germ. înseamnă nobil, autorităţi, notabilitate are la origine rădăcina getică AL/ALD, însemnând a da naştere, a creşte, a intrat mai întâi în gr.αλδω şi αλδησκω = acreşte (în lat. augeo-ére şi se găseşte în toate limbile romanice, începând cu fr. augmenter. Vechiul cuvânt rom. EV din geticul AWAN/EWAN/AEWE care au dat în lat.AEVUM, în gr. a devenit αιιών iar verbul αιωνιζω , iar = eu fac ceva de durată, veşnic; în arabă este avan.
Adv. rom. GEABA/DEGEABA îşi are originea în get/got. GIA/BEGIA/GIABIR, iar în gotica de pe vremea
lui Lundius GIAESWER = a-şi atribui ceva mai just, turc. dgiaba= dar, got. GIBA (Vezi şi proverbe ca: "geaba vii, geaba te duci, că la mândra tot n-ajungi"; în legile vechi este GIA iar în limba vorbită GÄWA, le geţi, se scria GIA/GAUJA/GAJA/GOIA, la greci GAI = γάω =verbul = eu dau naştere, iar GHAEFUR însemna coordonator; GHAETI şi GAUTI = a da ramuri printr-o acţiune plină de vigoare. Din acest cuvânt getic se poate bine distinge legătura cu GA/GE/GAIA = pământ, ca subst. comun dar şi ca zeitate GEMETER şi DEMETER= mama-pământ/născătoare, inclusiv cu elinescul γυνη şi γυναικη însemnând femeie, - deci cea care naşte - cu întreaga familie de cuvinte.
Vechiul subst. românesc IAMA=pradă, jaf, ne este cunoscut mai ales în expresia a da iama (în animale, în oameni, ca urmare a unei epidemii, endemii) îşi are originea în geticul GHAEMRE/GHUMER/GHAEME/JAEMR/JAEMMER = nenorocire, rău - îşi are originea în verbul getic GAUNA/GHAEMA/GHAEMRA/JAEMRA scris cu J(Jot) = a ataca, a intra în conflict, a se jelui; din getă l-au luat, mai întâi grecii γάω = eu gem, apoi lat. gemo cu toată familia de cuvinte. Cuv. vechii îl găsim în mai toate limbile euroasiatice, inclusiv la indieni, la care zeul morţii se numeşte YAMA; (în germ. avem Jämmer = jeluire . La început însă verbul getic GAEMR a însemnat a distruge, bogăţia apelor, obligându-ne să conchidem că la început omul - el însuşi acvatic, s-a hrănit cu peşte (eu susţin că omul a fost la început acvatic - V. şi prezenţa a doi peşti afrontaţi pe pereţii peşterilor, simbol care apoi a căpătat şi o conotaţie creştină, apoi a fost amfibiu - V. morsa şi sirenele, în urmă, terestru).
Dacă românescul inimă/inemă, în vechea rom. va fi pus în legătură cu lat. anima = suflu, vânt, respiraţie terce în suflet, sinonimul său cord, trimite la geticul HAIRTA/HAERTA/HIAERTA care a dat în gr.καρδία, iar în lat. cor/kordis; este prezent şi la Homer, greaca i-a preluat şi declinarea din hitită, gen în s) dar şi în hitită, adică getă, radicalul fiind KER/KIR deci, cu două mii de ani înaintea lui H.: prezent în toate limbile anglo-saxone şi romanice; (Kluge, autorul Dicţionarului etimologic al limbii germane, trimite direct la hitită).
Cuvântul OM nu vine din lat. homo-inis având la bază humus = humă, lut, pământ, ci foarte raţional explică eruditul suedez, se trage din vechiul adj. getic OMOS, însemnând sociabil, calitate ţinând de esenţa naturii umane, acesta a dat în elină adj.ομως = apt de a se asocia cu alţii asemănători lui.
Subst. VEGHE (cu toată familia lui de cuvinte) considerat greşit a veni din lat. vigilia este şi el un cuvânt pur getic - IKA/VEKA/WELKIA = a trezi din somn, regăsit şi în germ. în verbul wecken şi erwecken, în engl. awake, în it. svegliare, în port. vigiar, vecka sued. şi dan.
Subst. scaldă = baier făcută în aer liber, loc bun de scăldat, în opinia mea, îşi are obârşia în numele râului nordic SKALDIS, menţionat şi de Plinius (IV, 17 şi IV, 18), numit în germ. SCHELDE, în fr. ESCAULT; izvorând din provincia belgo-olandeză Seeland curge prin Flandra, Anvers, trece prin Walahia, Scaldia- coordonat geografic pe care, pentru moment, nu-l putem localiza cu precizie, dar avem tot dreptul a ne gândi la o fostă enclavă - precum odinioară şi Düsseldorful - de nu cumva întregul ţinut Westfalic şi pe unde cândva a fost Imperiul pelasgic, sintagmă identică cu belagic/blahic/vlahic/valah, cuv. care foloseşte ca radăcină şi toponimului BELGIA (ţară a cărei limite nu au fost mereu aceleaşi - dar şi denumirii râului SKALDIS care se varsă în Oceanul germanic (hidronim desemnând o parte din Marea Nordului/Oceanul Septentrional).
Substantivul zi nu vine din lat. dies, diei, ci provine dintr-un vechi subst. geto-dac, trecând prin forma DZI/DZIUĂ, păstrată şi azi în unele regiuni (Moldova, Basarabia, Bucovina, Maramureş, Bihor) şi Italia (Toscana mai ales, unde s-au aşezat tyrsenii/tuiscii, care venind din Asia Mică în sec. XV î.C au poposit o perioadă - după renumitul lingvist I.I.Rusu, în ţinuturile suspomenite, luând cu ei şi o bună parte din lexic. Lat. ca urmare a reformei gramaticienilor, i.a. Probus şi Verrus, a eliminat dentala Z, limitându-se la simpla dentală d, în germ. Tag, în sued. dag, engl.day, pers.zija.
La fel stau lucrurile şi cu subst. VIAŢA care nu provine din latinescul vita (de altfel nici comparatiştii Michel Bréal şi Anatole Bailly (Dictionnaire etymologique du latin) nu pomenesc vita pentru rom. cu acest sens, ci numai cu cel de vită; în skr. e vietsia.
Nici românescul lege nu provine din latinescul lex, legis, cum o arată DEX-ul, ci provine din vechiul getic LAG - în suedeză, limba care conform Lundius, descinde direct din getă , este LOG; de subliniat că şi iluştrii comparatişti Michel Bréal şi Anatole Bailly, opinează identic; Fr. Holthausen în al său Etymologisches Wörterbuch der englischen Sprache , pentru englezescul law trimit la vis. lag (cum acesta este unul din multiplele exemple de etimoane pentru engleză cu obârşia în vis., m-a determinat să pun semn de egalitate între getă şi vechea islandeză, întrucât pentru exact aceleaşi cuvinte Lundius trimite la getă). Luând în considerare un fapt istorico-geografic-etnografic important şi anume că în Islanda au trăit primii
geţi numiţi GAUTAI, este foarte firesc ca lexicul care defineşte o etnie, să fie acelaşi.
Pentru noţiunea de lege limba getă ne mai oferă un lexem, cel de BIUTHS = dreptul nescris, impus, - ca lege - prin obişnuinţă - i.e. obicei; ne este cunoscută sintagma frecvent întâlnită în vechile coduri de legi din ţara noastră, de "obicei al pamântului"; aşa că acest străvechi cuvânt getic stă şi la baza slavonescului OBIČNO pe care eronat DEX-ul îl indică drept etimon al românescului OBICEI. Luând în considerare faptul istoric de mare importanţă de la punctul 2 şi anume că prima lege scrisă, - un plebiscit, fusese elaborată de către tătucul ATTIN care tocmai de aceea a şi fost zeificat după moarte, trecând drept cel mai vechi zeu nordic, adică getic, era foarte firesc ca şi cuvintele desemnând conceptul de lege să fie tot getic: în orice caz acestea s-u întâmplat, nu cu secole, ci cu milenii înainte de întemeierea Romei.
Geticul saed = cereale, mâncare stă la obârşia grecescului σιτος precum şi a latinescului situs.
Latinescul annus = an, are la origine geticul şi suedezul ar, iar Holthausen trimite pentru englezescul year la acelaşi cuvânt dar îl arată a fi vis.; idem pentru englezescul to eat = a mânca, vis.at; acesta este însă radicalul get-hitit pentru latinescul edere, germ. essen , etc.; tot la vis. trimite pentru harbour = port, vis. HERBEGI (it. albergo, fr. auberge).
Cuvântul hiu, hiică pentru fiu, fiică, regăsit şi la Homer, -ύιος- prezent şi azi în unele regiuni din Moldova, este listat şi de Andreas Heusler -HII- la finele Manualului elementar de limbă veche islandeză (Altisländisches Elementarbuch).
Kalla în vis, prezent şi în hitită adică getă sub forma kalliš/kalleš = a striga, de unde englezescul to call, suedezul kalla, de aici şi gr.καλέομαι, în lat. calo-are a dat calator = herlad în slujba pontificală/ (la noi era cel care bătea darabana spre a comunica o ştire, colindând străzile, uliţele); mulka/molka din getă a dat în latină verbul mulgeo-ere, în sued. este myölka, în dan. malke.
Pentru cuvintele creangă şi cracă DEX-ul trimite la bulg. granka, în vreme ce acestea se găsesc şi în vis. krake , în daneză krikke iar în sued. kraka.
Românescului stea îi corespunde în vis. stiarna, acesta este mai vechi decât homericul αδιής căci se află şi în hitită/getă AŠTIRA, având deci o vechime de aproximativ cinci mii de ani.
Cuvântul HUS pentru casă este şi getic şi vis. şi hitit (în sud.este identic). Deci şi el are o vechime de cinci mii de ani; CASĂ ca atare este prezent în toate limbile romanice (şi în lat. cu sensul de colibă), inclusiv în familia de cuvinte de tipul casar (sp.) şi casare = a face casă i.e. a se căsători, casalingar (it.) = casnică.
KUNNASTA în vis. = a cunoaşte a devenit to know, kennen, connaître, conoscere.
MOARĂ va fi în vis. miol, căreia Homer îi va zice μύλη, iar neamţul tot Mühle (pronunţia este identică).
GARTHR din vis. înseamnă gard, curte; în sued. este gärd.
A ŞEDEA, va fi în vis. sitia, la Homer στατος =stat, în hitită este šeškǐja.
EDDA, cunoscut monument literar islandeze = străbunică în vis.(posibil să aibă o legătură etimologică cu ATTA şi ATTIN).
SAGA, în vis. iar, în Islanda de azi SÓGO se găseşte în rom. dialectală sub forma de şagă = glumă (şi verbul "a şugui"), în germană Sage = legendă şi verbul sagen, engl. say.
Făuritor al spiţei neamului getic/hitit (cf. Tacitus Annales şi De moribus Germanorum XIV, a fost MANNUS (MANN) fiu al Terrei şi al lui Tuistus; în skr. MANU, este conceptul de arbore iniţial al omului. Acest strămoş al omului a întocmit nişte legi care-i poartă numele Legea/Legile lui Manu, numite în skr. MANAVA-AHARMA-SUTRA = cel mai important cod de legi al Indiei. Aceste legi din skr. s-au păstrat într-o versiune datând din sec. II î.C - sec. II d.C.
Popoarele germanice - teutonii şi celţii care prin goţi sunt nepoatele de fii ai geţilor, având substratul lingvistic tot în getă - îl celebrează pe Tuista/Tuisto (de unde şi neamul teutonilor. Grecii îl numesc αδεζφοι = fraţi, iar romanii, germanii, ambii termeni însemnând acelaşi lucru - fraţi - .
Aceştia sunt născuţi din pământul - Mamă şi Mannus, care trece drept primul om, făuritor al neamului germanic şi omenesc totodată cf. Plin.(IV, 31,2), Caesar (I, 51,2) şi Tacitus (Germ.28) numele autentic este cel de NEMETES=NEMŢI.
Substantivul lume = pluralul subst. om (Mannus) cât şi substantivul fem. o lume, două lumi, sensul iniţial fiind acel de lumină, dar mai înseamnă şi glob pământesc şi planetă locuită şi neamul omenesc şi societate umană.
Etimonul acestui substantiv se află în hitită LU/M/K.
Nu ne este clar încă dacă Legile lui Mannu din India au o legătură mai semnificativă cu LEX ATTINIS, posibil să fi fost un paralelism socio-uman necesar vechilor indieni dar de sorginte getică, întrucât sunt implicaţi nepoţii acestui ilustru neam al geţilor şi anume nemţii.
Iată cum glăsuieşte belgianul Bonaventura Vulcanius, originar din Bruges în celebra sa mai sus-pomenită carte: "Nu pot să trec sub tăcere faptul că întotdeauna am fost admiratorul mai mult decât al tuturor, al acestui nume prin exelenţă nobil al unui neam, care crede din adâncul inimii lui în nemurirea sufletului căci, după judecata mea, condamnând puternic moartea, ei capătă un curaj neţărmurit de a înfăptui orice; după cum se vede, neamul Geţilor-numiţi şi GAUTA/GAUTAR/GOTTAR/GOTHI/GOTHONES
GIALO/GELU/GOIA, rădăcina fiind GA/GE/GO/GI = Pământ - s-a ivit dintotdeauna aşa de la natură, el a fost şi este un popor cu totul aparte şi veşnic".











P.S.
În afara surselor bibliografice reliefate în text, am mai folosit: MOHR, F.A..Langenscheidts Taschenwörterbuch der dänischen und deutschen Sprache, Berlin - Schonberg, Langenscheidtsche Verlagsbuchhandlung, 1933;
ROSENBERGER, G.:Dutsch-Schwedisches Wörterbuch. Stockholm, Verlag von P.A. Norstedt Söner, 1950.
HOLTHAUSEN, FERD: Etymologisches Wörterbuch der englischen Sprache.Leipzig, Bernhard Tauchnitz, 1917. Maria Crişan
Ianuarie 2008

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sunt acceptate toate comentariile, atâta timp cât nu aduc jigniri persoanelor sau nu sunt defăimatoare.